بهار كنار لتيان


 

نويسنده: سعيد راعي




 

راهنماي سفر به طبيعت اطراف سد لتيان
 

شايد شما هم از آن دسته طبيعت گرداني باشيد كه ترجيح مي دهند براي سفري يك روزه، منطقه اي را انتخاب کنند كه كنار يك رود پر آب يا در همسايگي يك درياچه باشد. اگر اين محل پرطراوت فاصله كمي از خانه تان داشته باشد كه ديگر جاي شك و معطلي براي انتخاب نداريد. طبيعت اطراف «سد لتيان» يكي از همين گزينه ها براي اهالي پايتخت است كه در كمتر از يك ساعت، مي توان از شرق تهران به آن رسيد. سد لتيان روي رودخانه «جاجرود» و 35 كيلومتري شمال شرقي پايتخت قرار دارد. 45 سال از عمرش گذشته و پيش بيني مي شود حدود 55 سال ديگر هم برقرار باشد و همچنان بخش مهمي از آب شرب استان تهران را تامين كند. اما حضور مسافران فراوان در اين منطقه، زباله هاي زيادي را در اطراف اين سد پراكنده كرده است. اگر دشمني با طبيعت نداريد و با خودتان عهد مي كنيد كه حتي تكه اي زباله در منطقه جا نگذاريد. يك روز طبيعت گردي در اطراف سد به شما خوش بگذرد.

نکته
 

طبيعت پر باران
 

احتمال بارندگي هاي شديد در فصل بهار در اين منطقه زياد است. بنابراين حتماً با خودتان باراني و لباس گرم همراه ببريد. اگر هم قصد اقامت شبانه داريد، حتماً مجهز باشيد. علاوه بر اين، منطقه گاه و بيگاه دچار رانش هاي جزئي مي شود كه البته نبايد خيلي نگران اين مساله باشيد.

چطور برسيم؟
 

45 دقيقه تا طبيعت
 

سد لتيان در 5 كيلومتري شمال منطقه جاجرود قرار دارد و از تهرانپارس در كمتر از 45 دقيقه مي توانيد آنجا باشيد. ضمن آنكه اين منطقه، هم از جاده جاجرود و هم از سمت لواسان قابل دسترسي است

خودروي شخصي:
 

براي رسيدن به سد لتيان از تهران 2 مسير وجود دارد؛ از سه راه تهرانپارس و جاده دماوند به سمت «جاجرود» برويد و با رسيدن به پل جاجرود، جاده سمت شمال را كه موازي با رود جاجرود است ادامه دهيد. بعد از طي حدود 5 كيلومتر در جاده اي آسفالت به ورودي سد لتيان خواهيد رسيد. علاوه بر اين، مي توانيد از شمال شرق تهران و اتوبان بابايي، به گردنه «قوچك» و بعد به سمت لواسان برويد. از انتهاي لواسان بزرگ، جايي كه جاده به 2 بخش تقسيم مي شود، مسير را به سمت جنوب شرقي، يعني سمت راست تان ادامه دهيد. اين جاده براي دوچرخه سواران هم جذاب است و در روزهاي تعطيل گروه هاي دوچرخه سواري در اين جاده ركاب مي زنند.

وسايل نقليه عمومي:
 

براي رسيدن به جاجرود مي توانيد به ترمينال شرق برويد و سوار ميني بوس ها يا تاكسي هاي رودهن و بومهن شويد. بايد از راننده بخواهيد شما را در نزديكي پل جاجرود پياده كند. براي رسيدن به پل جاجرود بايد حدود 5 كيلومتر در نزديكي جاده فرعي به سمت شمال پياده روي كنيد و منتظر بمانيد تا خودرويي عبوري شما را سوار كند.

چطور بگرديم؟
 

ورزش از هر نوع
 

موقعيت جغرافيايي و مسيرهاي دسترسي سد لتيان باعث شده كه گردشگران و مسافران زيادي از تهران و همين طور استان هاي شمالي به اين منطقه سفر كنند؛ مخصوصاً در فصل بهار و پاييز كه منطقه، آب و هواي معتدلي دارد
سد لتيان بر خلاف سد لار، هم فاصله كمي از شهر تهران دارد و هم در تمام طول سال، مسير دسترسي آن باز است. اما فقط در صورتي براي گردش به اطراف سد برويد كه هيچ زباله اي در آن نريزيد. اگر با مديريت سد لتيان صحبت كنيد، به شما خواهد گفت: «خواهش مي كنيم به منطقه نياييد!» نه اينكه آنها مسافران را دوست نداشته باشند، بلكه به خاطر حجم انبوه زباله هايي كه مسافران به جا مي گذارند.
مي توانيد پياده روي كنيد يا در ارتفاعات كوهنوردي كنيد. يكي از تفريحات مهم گردشگران در اين منطقه هم ماهيگيري است كه مي توانيد با خيال راحت اين تفريح را انجام دهيد، اما هر كاري مي كنيد، فقط به خاطر خودتان، به جز رد پايتان چيزي در اين منطقه بر جا نگذاريد. بايد بدانيد كه زباله ريختن گردشگران در اين منطقه باعث شده كه در يكي از سال هاي پرزباله اخير 360 كاميون زباله از روي آب اين سد جمع آوري شود. سد لتيان يكي از منابع مهم تامين آب شرب مردم تهران است و بنابراين با كوچك ترين تك زباله اي كه حتي در فاصله اي بسيار دور از سد رها مي كنيد، آب نوشيدني خود را در داخل شهر آلوده خواهيد كرد، بنابراين نه در سد شنا كنيد و نه تكه اي كوچك از زباله را در اين منطقه رها كنيد.

منبع: نشريه سرزمين من شماره 31